این تار عنکبوت

نوشته شده در ۱۱ آذر ۱۳۹۱
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
عباس حسین‎نژاد

اینترنت ته ندارد، ساعت ندارد، محدودیت فضایی ندارد؛ و مهم‎تر از همه این‎ها یک نکته صریح و بدون شوخی در آن وجود دارد؛ اینترنت امنیت ندارد! زندگی در فضای مجازی در عین دسترسی آسان و امکانات فراوانش، پیچیدگی‎های وحشتناکی دارد و خوب انتخابی کرده‎اند غربی‎ها برای نام آن: «وب» به معنای تار عنکبوت! آیا «اوهن […]

اینترنت ته ندارد، ساعت ندارد، محدودیت فضایی ندارد؛ و مهم‎تر از همه این‎ها یک نکته صریح و بدون شوخی در آن وجود دارد؛ اینترنت امنیت ندارد!

زندگی در فضای مجازی در عین دسترسی آسان و امکانات فراوانش، پیچیدگی‎های وحشتناکی دارد و خوب انتخابی کرده‎اند غربی‎ها برای نام آن: «وب» به معنای تار عنکبوت! آیا «اوهن البیوت» این‎جا نیز مصداق پیدا می‎کند و آیا ما باید سخت مراقب خودمان باشیم؟

ما این روزها زندگی در وب را تجربه می‎کنیم که به‎رغم همه دست و پاگیری‎هایش، برای ما دنیایی تازه به ارمغان آورده و دوست داریم مدام بیشتر در آن غوطه‎ور شویم و چیزهای تازه‎تری کشف کنیم. چیزهایی مثل شبکه‎های اجتماعی که با دامن زدن به کنجکاوی ـ می‎شود جایگزین این کلمه، فضولی را هم قرار داد ـ و تمایل به شناختن و شناخته‎شدن آدمی، دست ما را در حنایی می‎گذارند که رنگی نشدن و رهاشدن از آن موقعیت، مدام سخت و سخت‎تر می‎شود. اگر قبول دارید که در مثل مناقشه نیست، باید بگویم درست حکایت همان مگسی‎ست که گرفتار همان تارعنکبوت شده‎ که نام مدرنش را گذاشته‎اند؛ وب!

مولانا ـ شاید در فیه ما فیه ـ تعبیری دارد به این مضمون که وقتی جایی را تاریکی فرامی‎گیرد مردم درون واقعی خود را آشکار می‎سازند و چه افعال و سخنانی را در این احوال نمی‎بینیم و نمی‎شنویم! شاهدش در روزگار ما، همین برق رفتن‎ها بود که اگر در مکان عمومی و جمعی حضور داشتید و برقی می‎رفت، چه محشری درست می‎شد از آن همه صدا و بلبشو و چیز پرت کردن بگیر، تا شوخی‎های دور از مهربانی!

به‎نظر من فضای مجازی شباهت غریبی با آن تاریکی مورد اشاره مولانا دارد و چه درون‎ها که در این تاریکی بروز نیافته و چه خوبی‎ها و چه بدی‎ها که آشکار نشد. اگر اهل اینترنت باشید بی‎شک مثال‎هایی دقیق از آن‎چه نوشته شده در ذهن‎تان آمده و خاطراتی تلخ و شیرین برای شما تداعی شده است.

فارغ از این‎که اینترنت فرصت غنیمتی برای جهان‎دیده‎تر شدن ماست، ولی باید اصول حضور در فضای مجازی را بیشتر بیاموزیم تا در هزارتوی آن گرفتار نشویم. آموزش این کار، دست آموزش و پرورش، وزارت ارشاد و شهرداری‎ها را در پروسه آموزش‎های شهروندی می‎بوسد و نیازمند به برنامه‎ریزی دقیق و فوری.

ایرانی امروز که دارد رو به جلو می‎رود، باید وب و شئون آن را مثل کف دست خود بشناسد. این یک امر تزئینی نیست یک ضرورت است؛ ضرورتی که به آینده همه ما بستگی دارد، حتی شما دوست عریز!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

تماس با سازمان

نشانی سازمان دانشجویان ایران:
 تهران – خیابان فخررازی - خیابان شهدای ژاندارمری شرقی- پلاک 72- ساختمان شماره 2 جهاد دانشگاهی- طبقه اول-سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی

شماره تماس: 66491536- 66978000
نمابر: 66977999‬58
Designed by Aryan